Kost

Jag läste någonstans att det för många människor är känsligare att prata om kost än att prata om sex.

För mig är kosten mycket viktig och det är kanske just det inom hälsa och livsstil som jag brinner mest för. För vad vi än gör eller inte gör i övrigt så äter vi flera gånger om dagen, varje dag. När vi inte äter beror det antagligen på att vi är sjuka eller också blir vi sjuka för att vi inte äter ordentligt. Kan det också vara så att vi inte mår bra på grund av vår kost även om vi tror att vi äter bra produkter?

Idag pågår det en förändring när det gäller synen på kost i Sverige, och debatten mellan det gamla (mycket kolhydrater och lite fett) och det nya (lite kolhydrater och mycket fett) kan vara ganska hård. Vi kan konstatera att fettet är inte så farligt som det framställts under många år. Fett är viktigt för kroppen, vi behöver olika sorters fett men det skall vara rätt fett i rätt mängder.

Ett annat hälsoproblem är allt socker som vi stoppar i oss mer eller mindre frivilligt. Jag skulle också vilja lägga till alla de kemsikt framställda tillsatser som våra livsmedel proppas fulla av.

Jag förordar inte någon speciell diet. Som du kan läsa under fliken Om Livsstilskonsulten vill jag gärna radera ordet diet från vår vokabulär. Min uppfattning är att vi är alla individer med olika behov, en del behöver mer kolhydrater och mindre protein samt fett, andras behov är det motsatta och några befinner sig mittemellan. Du måste hitta din väg när det gäller kost, vad som passar din kropp och din nya livsstil. Kom ihåg att vi behöver äta en varierad kost och att lagom är bäst.

Mina grundläggande synpunkter när det gäller kost är:

  • sluta äta processad mat, alltså hel- och halvfabrikat och välj istället att laga mat från grunden med bra ingredienser, gärna ekologiskt och närproducerat.
  • minska på kolhydrater, dvs bröd, ris, pasta, potatis och ät istället fler grönsaker.
  • när du äter kolhydrater, välj långsamma kolhydrater.
  • ät mer protein som fisk, skaldjur, fågel och när du äter rött kött välj gärna viltkött.
  • var inte rädd för fett, men gör bra val, nötter, avokado, olivolja till exempel.
  • drick vatten, hoppa över läsken och spara alkoholen till speciella tillfällen.
  • kom ihåg att äta mellanmål, speciellt om det går längre tid mellan dina huvudmål.
  • det är inte förbjudet att äta glass, en bulle eller en hamburgare, men låt det bli vid speciella tillfällen och inte en del av vardagen. Välj då hembakat, grilla din burgare själv eller gör din egen pizza, då har du ett bättre alternativ.
  • kom ihåg att njuta och fokusera på det du kan äta, det som är bra för dig, istället för det du bör låta bli.

”Move your ass and your mind will follow”

 

Annonser