En bra dag i min värld

Bild: freedigitalphotos.net

Bild: freedigitalphotos.net

Vi är alla olika och har olika förutsättningar. En bra dag i min värld är kanske inte vad andra skulle uppleva som en bra dag. Min värld styrs väldigt mycket av ME/CFS och när jag lyckas känna mig tillfreds med livet trots utmattning, värk och annat är det fantastiskt.

Härom dagen hade jag en sådan dag. En dag av lycka, tillfredsställelse och det nästan bubblade inom mig. I det stora hela hände egentligen inget stort, men för mig var det en stor dag.

Efter att jag kommit upp och kört min rutin så kände jag att idag ska jag gå en promenad. Jag nästan chockade mig själv, blev i alla fall ganska överraskad. Den känslan, att vilja gå en promenad, har jag nog inte haft på nästan ett år. För mig är det en jättestor händelse att bara få den känslan.

Nu är det tyvärr inte så enkelt att bara för att jag vill så fixar min kropp det. Jag gick min promenad, en kort promenad, och värken blev påtaglig efter ungefär 20 minuter, men jag gick min promenad.

Att jag just nu får en sådan här bra dag är ingen slump, det ligger hårt arbete bakom. Sedan en tid tillbaka har jag beslutat att lägga extra mycket krut på några saker, vila och återhämtning, min qigongträning samt planering.

Det kan tyckas konstigt att en person som sover 12-14 timmar per natt behöver fokusera på vila och återhämtning. Utöver min långa nattsömn har jag en timme på eftermiddagen då jag sover. Jag behöver verkligen det och jag känner att det gör skillnad.

Jag bestämde också att jag ska få ihop en timmes qigong varje dag. Det är det första jag gör när jag kliver ur sängen, ett pass på 20 minuter som hjälper mig att få upp rörligheten eftersom jag oftast känner mig som en hundraåring på morgonen. Sedan tränar jag ytterligare ett pass på eftermiddagen innan jag sover. Dessutom kan det bli ett kvällspass tillsammans med mina underbara qigongtjejer.

En annan viktig bit för mig är planering, jag planerar min dag och även en vecka framåt. Detta gör jag för att sprida mina aktiviteter så att jag får en jämn belastning på min kropp. Om jag skulle lägga allt på en dag skulle det innebära att jag blir liggande i ett par dygn framöver. Planeringen hjälper mig också att säga nej till saker så att jag inte belastar mig själv för hårt.

Det är detta som ligger bakom min bra dag, att jag lyckas att få ihop alla bitarna på ett bra sätt.

Betyder det att jag nu har blivit bättre, nej, tyvärr kan vi inte dra så stora slutsater. Jag blir bara jämnare i min sjukdom när jag lyckas med sådant här. Det är stort och positivt.

”Det finns inga misslyckanden i livet, bara en massa lärdomar”