Stå upp för din hälsa

Bild: freedigitalphotos.net

Bild: freedigitalphotos.net

Har du en aning om hur många timmar per dag som du sitter ner? Eller för den sakens skull, står upp? Jag skulle själv inte kunna svara på det, men om jag funderar på saken så blir det nog en hel del timmar sittande.

Först och främst så tillbringar jag natten liggandes och med min kropp som vill sova väldigt mycket blir det 11-14 timmar per natt. Jag har alltså ungefär 11-12 timmar i snitt kvar att stå på. Gör jag det? Nej, jag har konstaterat att jag står otroligt lite.

Det har börjat komma forskning kring detta stillasittande och det har visat sig att det är betydligt mer skadligt för hälsan än vad man trott tidigare. Att stillasittande är den nya rökningen, är ett uttryck som har myntats.

Vetenskapens Värld tog bland annat upp detta i ett av sina program som sändes i februari 2014, Träning – myter och sanningar. Vilket för övrigt var ett program väl värt att se. Ny forskning tar död på många gamla invanda tankesätt inom tränings- och kostvärlden.

Nu tänker säkert många att detta gäller inte mig för jag tränar regelbundet. Jo, det gäller faktiskt dig också. Det den nya forskningen visar är att även om du tränar mycket och hårt men är stillasittande mellan träningspassen så ligger du i riskzonen.

Det är vardagsrörligheten som är så viktig.

Så därför står jag här och skriver detta inlägg. Jag har upptäckt att jag kan ställa min Mac på strykbrädan, så kan jag stå upp för att fixa och dona på datorn. Funkar nästan lika bra som ett höj- och sänkbart skrivbord.

Nu är det inte alla som har den möjligheten på sin arbetsplats, jag befinner mig i mitt hem. Då blir det desto viktigare att resa på sig oftare.

Istället för att ringa kollegan längre bort i korridoren, res dig och gå dit. När det är fikapaus, ta din fika stående. Kör dina möten stående, det blir kortare och bättre fokus. Ta en promenad efter lunchen. Ta trapporna i stället för hissen. Måste du åka bil, kan du cykla eller gå istället? Åker du buss eller spårvagn kan du stå hela resan.

Ja, det finns massor av olika sätt att öka din stående tid och minska ditt stillasittande.

Det är dags att stå upp för din hälsa. Det är inte så svårt, det handlar egentligen bara om att tänka över sina vanor och hitta nya lösningar. Det handlar om att vi måste bli mindre bekväma.

Nu ska jag äta min lunch, sedan ska jag gå en promenad för att öka min stående tid.

Hur ska du göra för att stå upp för din hälsa?

”Move your ass and your mind will follow”