Skippa vågen!

Bild: morguefile.com

Bild: morguefile.com

Hur ofta ställer du dig på vågen? Varje dag?

Jag var sådan förut, jag ställde mig på vågen det första jag gjorde varje morgon. Mådde jag bättre, gjorde det mig lycklig? Vi vet nog svaret på det.

Om du, som jag gjorde då, kämpar med att hålla koll på vikten, med att tappa dessa förhatliga kilon ska du få ett tips.

Skippa vågen! Släng ut den genom fönstret!

Varför?

Den stjälper mer än den hjälper. Ja, så är det.

De flesta som har en våg hemma har en vanlig våg som talar om hur många kilon du väger. Det säger ingenting om till exempel din viktminskning.

Låt oss säga att du ska gå ner i vikt, du börjar träna, röra på dig och göra kostförändringar. Du märker att du tappar några kilon sedan verkar det vara stopp. Vågen visar samma siffror som förra veckan. Betyder det att du inte går ner i vikt?

Vad det betyder är att du börjar bygga muskler, din muskelmassa ökar och mängden fett på din kropp minskar. Därför visar vågen samma resultat. Om du istället hade tagit fram måttbandet och mätt dig regelbundet så hade du upptäckt att du har minskat i omfång.

Att stå på vågen och få samma resultat när du vet att du har kämpat och gjort allting rätt kan vara väldigt frustrerande. Den besvikelsen kan leda till att du tappar motivationen, faller tillbaka till gamla vanor och kanske till och med går upp i vikt igen.

Mitt tips är att använda måttbandet istället, mät dig på ett antal punkter kanske en gång i veckan. Om du absolut vill väga dig, gör det på en våg som visar mer än bara vikten och gör det en gång i månaden.

Jag har inte haft tillgång till en våg på flera år och jag har inga planer på att skaffa någon till mitt hem. Istället plockar jag fram måttbandet en gång per månad. Det räcker för mig, oftast känner du på hur kläderna sitter om det har hänt något med kroppen.

On du ska skaffa en riktigt bra våg så är den väldigt dyr, ett måttband är mycket, mycket billigare.

”Move your ass and your mind will follow”