Så påverkar ME mig: Smärta

Värk och smärta, det är det symptom bredvid utmattningen som är mest påtagligt och som är jobbigast att leva med.

Bild: morguefile.com

Bild: morguefile.com

4. Smärta
Smärta kan upplevas i muskler och/eller
leder och är ofta utbredd. Det finns oftast
en signifikant huvudvärk av en ny typ, ett
nytt mönster och 
en ny svårighetsgrad.

Min värk sitter i flera av mina leder, höft-, knä- och fotleder samt armbågarna. Dessutom i mina vader, fram- och utsida låren samt att det strålar från ländryggen och uppåt.

Värken blir värre ju mer aktiv jag är och mer utbredd. Den finns alltid mer eller mindre där och det kan variera var det känns värst.

Om jag sitter stilla i samma ställning får jag också mer ont. Det kan vara att jag sitter på en stol eller i en soffa, då måste jag ändra ställning med jämna mellanrum för att jag inte ska få för ont. Detsamma gäller när jag sover, när det är riktigt jobbigt, då kan jag dessutom vakna på natten av att det gör ont när jag rör på mig. Om jag kör bil är det svårt att ändra ställning, då känner jag av värken efter 30-60 minuter beroende på dagsformen.

Precis som med tröttheten kan jag ha mer värk i kroppen när jag vaknar än jag hade när jag gick till sängs.

Värken och smärtan kopplat till ME/CFS är, som med utmattningen, annorlunda än annan värk. Värk kan vara vass och kort, den kan vara molande och ihållande. Huvudvärk kan också vara  på olika sätt, du har vanlig huvudvärk, spänningshuvudvärk och migrän som ju är helt olika.

Jag har väldigt svårt att beskriva min värk, att ge någon form av jämförelse, jag har inga ord för det just nu. Alla som lever eller har levt med ständig smärta vet hur jobbigt det är och jag är glad att jag när det blir för jobbigt har värktabletter att ta till.

I början, när jag hade fått ME/CFS, så hade jag också en ny typ av huvudvärk. Den liknade spänningshuvudvärk man var lite annorlunda. Den här huvudvärken har jag faktiskt inte känt av på ganska länge. Det är det enda symptom som verkar ha försvunnit eller lugnat ner sig. Det skulle vara toppen om fler försvann.

Nummer fem av Kanada-kriterierna handlar om Neurologiska/Kognitiva manifestationer. Vad det handlar om kommer jag att beskriva nästa gång.

Denna översättning av Kanada-kriterierna har jag hämtat från Riksföreningen för ME-patienter.

”Det finns inga misslyckanden, bara en massa tillfällen till lärdomar”