Möjligheter

Bild: freedigitalphotos.net

Bild: freedigitalphotos.net

Jag gillar/följer MeditationsguidenFacebook. De brukar bidra med en hel del citat och härom dagen blev jag lite inspirerad.

När en dörr stängs, öppnas en annan; men vi ser ofta så länge och så ångerfullt på den stängda dörren 
att vi inte ser den som har öppnats för oss.
(Alexander Graham Bell)

För mig handlar detta om att se möjligheter.

Mitt liv har förändrats en hel del de senaste fem åren på grund av min sjukdom. Detta har gjort att jag har fått omvärdera vissa saker. Sjukdomen gör att jag inte längre klarar att göra saker som jag kunde göra förut.

Ett enkelt exempel är golf. Min man och jag har spelat golf i många år och det är en stor del av vårt liv. Golfen har alltid tillfört mycket, det är roligt, jag får vara ute, jag rör på mig och det är en stor social bit.

2012 upptäckte jag att nu klarar min kropp inte längre att gå 18-hål. Jag blev ledsen och fick nästan lite panik, ska jag behöva sluta med golfen? Hur ska det gå?

Lösningen på problemet var enkel, golfbil. Jag kan köra golfbil och på så sätt fortsätta med en så aktiv fritid som jag klarar av.

När jag fick min diagnos (ME/CFS), i maj 2011, hade det absolut enklaste varit för mig att gå upp för trappan, krypa ner i sängen, dra täcket över huvudet och stanna där tills det blir bättre.

Hade det hjälpt? Blivit bättre? Nej, så det var aldrig ett alternativ för mig.

Jag tänker att vi har alltid ett val. Visserligen kan jag inte välja att ha den här sjukdomen, men, jag kan välja hur jag hanterar situationen.

Istället för att lägga mig ner och vänta på bättring så började jag att försöka se möjligheterna. Jag började att försöka fokusera på det som jag kan göra, det som är möjligt och strunta i det som inte fungerar.

Jag vill förtydliga att det inte handlar om någon strutsmentalitet eller foten i kläm, jajamensan. Jag är tvärtom väldigt medveten om min situation och det handlar snarare om ödmjukhet och respekt. Jag har respekt för min sjukdom men jag vägrar att rätta mig i ledet, att böja på nacken och låta den helt och hållet styra mitt liv.

Varje gång jag ser en möjlighet, hittar en lösning på något som inte fungerar för mig har jag vunnit över sjukdomen.

I december-januari hade jag en riktig svacka och var i princip sängliggande. Så dålig har jag aldrig varit. Det var då, när det var som mörkast som jag kom fram till att jag ska dela med mig av mina erfarenheter.

Jag bestämde mig för att min blogg på livsstilskonsulten inte bara ska handla om mat, hälsa och livsstil. Den ska också handla om hur det är att leva med en kronisk sjukdom. Dessutom, när jag klarar det, ska jag ge inspirationsföreläsningar.

Det finns möjligheter, även när det ser som värst ut. Vi kan välja om glaset är halvfullt eller halvtomt.

”Det finns inga misstag i livet, bara en massa möjligheter till lärdomar”