Etiketter, gamla och nya

Bild: Privat

Bild: Privat

Idag prövar jag på att baka Paleomuffins. Jag såg ett recept nyligen och när jag nu råkade ha alla ingredienserna hemma passade det bra.

Paleo är paleolitiskkost eller stenålderskost och innebär lite förenklat att man tar bort sådant som vi i relativt modern tid börjat äta, det vill säga mejeriprodukter, spannmål, socker och baljväxter. I stället fokuserar man på protein i form av fisk, skaldjur, vilt och ägg, kolhydrater i form av frukt, bär, honung, blad, rötter och andra växtdelar och fett från nötter och frön.

Detta inlägg hade jag tänkt skulle handla om varför vi har ett sådant behov av att sätta etikett på allting och varför vi måste använda välbekanta etiketter.

För nästan tjugo år sedan valde jag att sluta äta rött kött. Under en period precis i början handlade min matlagning om att hitta ersättningar för det röda köttet så att jag kunde laga samma recept. Jag tror att det är ett ganska normalt sätt att lösa situationen på. Efter ett tag när jag hittat nya recept som bättre fungerade för mig så slutade jag med ersättningstänket.

Idag är det väldigt många som väljer bort saker, olika typer av mat av olika anledningar. Det som slår mig är hur ofta jag, till exempel på Facebook eller i bloggar, hittar recept som skall efterlikna originalen.

Jag tänker att om någon nu gör sig besväret att hitta på nya recept med nya typer av ingredienser, varför hittar man inte också på ett nytt coolt namn på maträtten eller bakverket?

Härom kvällen pratade jag med några vänner om detta. En av dem hade varit på en Rawfood kurs. De hade lagat jättegod mat som också var väldigt vacker att se på. Bland annat lagade de en rawfoodlasagne som ju då innehåller helt andra ingredienser än en traditionell lasagne. Dessutom är den kall eftersom man inom rawfood endast upphettar maten till max 42 grader.

Vi människor är väldigt enkelspåriga och vi har väldigt mycket förutfattade meningar. Så jag gissar att många skulle tycka att en rawfoodlasagne smakar väldigt annorlunda eftersom man på grund av namnet utgår från de smaker och upplevelser som man haft om man ätit en vanlig lasagne. Jag tror att många till och med blir besvikna eftersom förväntningarna är annorlunda.

Det är därför jag tänker att det vore bättre att skapa ett nytt namn på rätten.

Bild: Privat

Bild: Privat

Tillbaka till mina muffins.

De ser kanske inte helt och hållet ut som muffins men ganska nära. De smakar också lite annorlunda än traditionella muffins. Om jag bjudit på dem och presenterat dem som muffins hade nog den som smakar blivit lite fundersam och kanske besviken. Det är en annorlunda konsistens och annorlunda smak.

Betyder detta att det är sämre muffins eller en sämre lasagne, nej, absolut inte. Tvärtom är dessa produkter gjorda av betydligt hälsosammare ingredienser och smakar jättegott. Men, eftersom det visuellt och även smakmässigt inte lever upp till våra förutfattade meningar tror jag att många väljer bort dessa alternativ.

Lite mer fantasi och nya namn som bättre beskriver vad det faktiskt är skulle öppna upp för många människor att våga pröva dessa nya alternativ, för de är här för att stanna och de är väldigt goda.

”Move your ass and your mind will follow”