En inblick

Efter mitt inlägg Hur är det? fick jag en del frågor och jag ska försöka förklara hur det är att leva med en sjukdom som ME, men det är svårt. Kanske kan jag ge er en bild, en aning om vad det handlar om.

För er som vill ha ren fakta kan ni under Om livsstilskonsulten hitta ME/CFS Fakta. Här har jag samlat ett antal länkar och annan information om denna sjukdom.

Om jag istället med min egna ord skulle försöka att ge er bilden av hur jag upplever min situation, så skulle det bli så här. Jag ska ge er två scenario.

1/ Om du tänker dig att du helt otränad springer ett marathon. När du kommer i mål är du helt slut. Då, är det någon som kör din kropp genom en mangel.

Efter mangeln ligger du där utmattad och har ont i hela kroppen. Du tror inte att det kan bli värre, men det kan det för du får din hjärna utbytt mot sockervadd när du minst anar det.

Nu är du helt slut, du har värk i hela kroppen och du kan inte tänka klart.

2/ Tänk dig en mobiltelefon. Så fort du slår på telefonen så börjar det att ta på batteriet. Desto mer du ringer, skickar sms och surfar, desto fortare tar ditt batteri slut. När batteriet är slut kan du inte göra någonting.

Din mobiltelefon kan du ladda och få tillbaka all funktion igen. Mitt batteri kan jag aldrig ladda fullt.

Det här är det närmaste jag kan komma när det gäller att förklara ME påverkar mig. Min knopp kan inte fokusera och ta in information i alla lägen. Min kropp är ständigt urladdad, utmattad och värker och jag kan aldrig vila ikapp mig.

Det här är en inblick i hur det känns att leva med ME/CFS.

”Det finns inga misslyckande i livet, bara en massa möjligheter till lärdomar”