Lite vardagslyx

Bild: Privat

Bild: Privat

Ibland vill man lyxa till det lite, eller hur? Ibland kan slumpen styra så att en vanlig eftermiddag fylls av lite vardagslyx. I mitt fall var det en kombination av bägge. Just idag råkade jag ha allt jag behövde hemma för att bryta vardagslunken och mysa till det lite extra.

I samband med min frukost upptäckte jag att det fanns gott om mjölk och att datumet passerat. Mjölken klarar sig nog en dag eller två till men jag borde använda den till något.

Lite lätt frusen kom jag under eftermiddagen på att jag behövde något varmt att dricka. Sagt och gjort, dags för lite varm choklad. Ett perfekt sätt att använda mjölken, att dricka något varmt och förgylla min eftermiddag.

Under tiden som jag värmer mjölken i en gryta så bryter jag ner några bitar av chokladen i min kopp. Jag kryddar med lite kanel och chilipulver. När mjölken är varm häller jag den över chokladen och rör ordentligt med en sked och vips har jag fixat mig lite vardagslyx.

Om du vill ha lite mer vuxenlyx, till exempel efter en kylig höstpromenad eller en dag i skidbacken, då kan du hälla i en skvätt päronkonjak i chokladen. Det värmer skönt i hela kroppen.

Så, nu sitter jag här i soffan med en skön filt över benen och en härlig kopp varm choklad och bara myser.

”Move your ass and your mind will follow”