En bra start på min dag

När jag vaknade idag och kikade ut genom fönstret upptäckte jag ännu en höstdag. Gråmulen och vinden som viner runt knuten. Det får mig att vilja göra något extra till frukost, så att jag får en riktigt bra och skön start på min dag.

Jag kan lika gärna börja med att erkänna, jag är en frukostfreak. Jag gillar verkligen en god frukost och skulle aldrig lämna hemmet på tom mage, inte ens om världen höll på att gå under.

Dessutom kan jag bli skogstokig om jag är utomlands mer än två dagar. Det är nämligen inte så vanligt att det serveras havregrynsgröt utanför våra gränser.

Ja, jag har testat, jag har prövat att äta massor av olika saker till frukost och kommit fram till att det jag mår allra bäst av det är min havregrynsgröt.

Denna morgon var inget undantag, det blev havregrynsgröt även denna gången. Just idag var jag sugen på en specialare, något som jag brukar göra på helgen när jag har lite mer tid. Jag ville ha Bakad Havregrynsgröt.

Det låter helt knasigt, men det är jättemumsigt. Min variant består av havre, mosad banan, mjölk, hackat äpple, kanel och vanilj. Detta kör jag i ugnen och serverar med kesella som jag blandat lite vanilj i. Det är nästan som att äta en slags bakelse till frukost, mättande är det också.

Det här med frukost är viktigt, betydligt viktigare än många tror. Jag skulle säga att frukosten är vårt viktigaste mål mat som vi äter därför att den lägger grunden till hur resten av din dag blir.

 Mer om detta kan du läsa i kommande inlägg, Varför ska jag äta frukost?.
 
”Move your ass and your mind will follow”