En kopp te

Hur har vi det egentligen? Hur har du det? Hur ofta brukar du stanna upp och njuta, andas en stund och bara vara?

Ofta när vi pratar om att njuta brukar det handla om någon form av ledighet, semestern eller kanske en långhelg. Frågan är hur mycket vi egentligen passar på att just njuta under semestern. Det brukar vara då vi ska göra allt som vi inte hunnit med annars. Dessutom har vi fått för oss att ska det njutas ska det vara av stora saker, gärna en resa till exempel.

Varför är det vid dessa tillfällen och inte lite mer i vardagen som vi tänker att vi ska stanna upp och bara vara?

Borde vi inte stanna upp och andas lite mer i vår vardag?

Borde inte varje dag vara en njutning?

Jag tror att vi är helt enkelt för upptagna, för stressade för att stanna upp och tänka tanken. Bara det borde vara ett tecken på att vi behöver bara vara mycket mer.

Det behöver absolut inte vara stora saker, det finns massor av situationer och händelser som vi kan njuta av varje dag.

Idag har jag njutit av min frukost, mitt matbord badade i solsken och jag satt där med min gröt och tyckte att livet är rätt skönt.

Härom dagen fick jag möjligheten att pröva något jag aldrig prövat förut. Jag blev bjuden på en kopp te, ett speciellt sorts te, ett kinesiskt vitt te. Detta te skulle tillagas efter en speciell procedur. Det smakade fantastiskt och jag kände mig lyckligt lottad. Att jag dessutom fick smaka detta i väldigt trevligt sällskap gjorde inte saken sämre.

Jag känner mig också väldigt lyckligt lottad som får möta fantastiska människor. Personer som delar med sig av sitt liv, sina erfarenheter och sin kunskap. Jag får ta del av detta, om och om igen, det berikar mitt liv och jag njuter när mitt liv berikas.

Det finns så många sätt att njuta på. Oavsett om du gör det av en kopp te eller en resa så se till att ta vara på alla små stunder. Stunder där du kan ta ett djupt andetag och bara vara, även om det är för en kort stund.

Kom ihåg att andas!

”Move your ass and your mind will follow”