5:2, den nya trenden

Oj, vad det pratas och skrivs mycket om 5:2 just nu! Efter att Vetenskapens Värld visade Michael Moselys dokumentär Eat, Fast and live longer har det fullkomligt exploderat.

De två vanligaste frågorna jag får just nu är Vad ska man egentligen äta? och Hur är det med 5:2, fungerar det? Alla vill hoppa på den nya trenden.

Jag märker väldigt tydligt att det finns många missförstånd kring 5:2. Det allra största missförståndet är att detta är en viktminskningsmetod, 5:2 är inte en viktminskningsmetod.

Vad det handlar om är att forskare har upptäckt att denna typen av kosthållning verkar ha en positiv effekt på många av våra värden. I dokumentären kunde vi se hur Michael Mosely markant förbättrade sitt blodsocker, sina blodfetter samt sitt IGF-1 värde. Om du har ett bra IGF-1 värde minskar du risken att drabbas av till exempel cancer.

Detta är alltså syftet med hela 5:2 grejen, att förbättra dina värden och på så sätt förbättra din hälsa. Vi ska också vara på det klara med att detta är ännu så länge i ett tidigt skede när det gäller forskning.

Sedan kan du även som en bonus gå ner i vikt. För om du två dagar i veckan äter ungefär 3000 kcal färre än du brukar kommer det antagligen att påverka din vikt. Men, det är under förutsättning att du äter bra under de övriga fem dagarna och inte tar igen det du inte ätit tidigare.

5:2 är inte för alla, du bör äta bra och hälsosam mat under de 5 dagar du äter i övrigt. Om du är en person som har eller ligger i riskzonen för ätstörningar är det högst olämpligt att genomföra 5:2.

Fundera över vad det är du vill göra och varför? Vad har du för mål? Hoppa inte bara på en trend utan att veta vad det handlar om. Välj en väg som fungerar bra för dig, inte som verkar bra för alla andra.

”Move your ass and your mind will follow”