Det är ditt val, tar du konsekvenserna?

Under helgen som gick kunde vi följa boxaren Frida Wallberg och hennes tragiska olycka i boxningsringen. Under fredagens match fick hon två knock-outer och drabbades av en blödning i hjärnan.

Alla verkade chockade och överraskade att detta kunde hända. Personligen har jag svårt att se själva överraskningsmomentet. För om man slår mot en persons huvud, om och om och om igen, är det då så konstigt att det till slut händer saker? Otrevliga saker.

I Sverige har proffsboxning varit förbjuden i 40 år, fram tills det för några år sedan ändrades. Jag kan bara gissa hur diskussionerna kommer att gå efter Fridas olycka. Personligen är jag inte intresserad av boxning och bryr mig egentligen inte om vad som händer.

Men, jag tror att om du väljer att syssla med en sport som boxning, då är du medveten om konsekvenserna. Efter vad jag läst och hört i media var Frida Wallberg medveten om konsekvenserna. Hon valde ändå att syssla med det hon älskar. Jag tycker att det är upp till var och en att välja om det är boxning man vill syssla med, så länge man är medveten om just konsekvenserna.

Detsamma gäller människors kosthållning.

När någon närstående drabbas av hjärt-kärlsjukdom, typ 2 diabetes eller någon annan livsstilssjukdom blir vi överraskade och chockade. Hur kunde det hända? Jag har svårt att se själva överraskningsmomentet.

För, om en person har en livsstil som innebär att vara fysiskt inaktiv och leva av en kost som skapar problem för hälsan, dag ut och dag in, är det då så konstigt att det till slut händer saker? Otrevliga saker.

Det ropas till exempel på skatt på socker och fett för att minska konsumtionen. För att styra oss konsumenter mot bättre val. Vi matas i media med miljoner olika sätt att förbättra vår hälsa.

Jag tror att om du väljer en sådan livsstil, då är du medveten om konsekvenserna. Du borde i alla fall vara det. Att det är samma sak som att slå sig i huvudet om och om igen. Det fungerar inte i längden, till slut händer det något otrevligt.

Men precis som med boxningen, du har ett val. Du kan sluta boxas eller i detta fallet, du kan ändra din livsstil. Det är aldrig försent. Det upp till var och en att välja hur den vill leva.

Hur väljer du och är du villig att ta konsekvenserna?

”Move your ass and your mind will follow”