Planering, planering och planering del 1

Hur många gånger har du vaknat på morgonen med siktet inställt på att äta hälsosamt? Hur många gånger har du lyckats hålla dig till det under hela dagen? Allt har kanske gått bra ända tills kompisen frågat om du vill ta en fika efter jobbet. Plötsligt sitter du där med en överdimensionerad muffins, en kopp kaffe och ett dåligt samvete. Vad var det som hände?

Det kan naturligtvis variera, vi kan ha perioder när det fungerar jättebra och vi kan ha tillfällen när det inte fungerar så bra. Har du funderat över vad det är som händer när det inte blir som du tänkt dig?

Jag skulle gissa att det hänger ihop med om du har haft en genomtänkt plan för dagen eller om du inte haft det. En genomtänkt plan kring vad och hur du ska äta. Men, vad hjälper det att ha en genomtänkt plan, då kan vi ju inte vara spontana och ta den där fikan med kompisen.

Jo, det kan vi visst. Just i en sådan situation så brukar jag tänka efter och känna efter innan jag kommer fram till stället där jag ska träffa min kompis. Först och främst brukar jag tänka efter hur har det sett ut på senaste tiden, har jag ätit ordentligt som jag vill göra eller har det sett lite sämre ut? Sedan brukar jag känna efter, vill  jag verkligen ha en kaka eller muffins, är jag verkligen sugen på det eller är det bara tanken på att fika som startar en process där jag tror att jag måste välja kakan.

Detta brukar leda fram till att jag oftast väljer att ta bara en kopp te eller om jag behöver något i magen väljer jag en smörgås av ett bra bröd och med något vettigt på. Den där kakan sparar jag till ett tillfälle när jag känner att jag verkligen vill ha den.

Jag gör likadant på till exempel födelsedagskalas. Min plan är alltid att välja ut en sak, det jag tycker är allra godast, vilket ofta är tårtan. Jag tar en rejäl bit och sedan är det bra. Övrigt som eventuellt serveras hoppar jag över och eftersom jag har en plan och följer den så har jag också kontrollen, inte mitt belöningssystem.

Imorgon kommer jag att ge dig fyra tips för att underlätta för ett hälsosammare liv.

”Move your ass and your mind will follow”