Fjärde fasteveckan

Nu känns det som att jag är på upploppet. Detta är min fjärde vecka med korttidsfasta och mina två dagar är avklarade ännu en gång.

Detta är den veckan som är tuffast tycker jag. De första tre veckorna flyter på ganska fort, den fjärde veckan är trögast. Jag känner mig helt enkelt uttråkad. Som jag skrev förra veckan är mat och matlagning en stor del av mitt liv och denna veckan har jag känt mig riktigt uttråkad när jag inte fått göra detta.

Jag tycker det är intressant att fundera kring varför jag känner mig uttråkad, varför jag inte använder tiden till att gör något annat jag gillar.

Om jag får gissa tror jag att det beror på att vi är vanedjur, att ta en paus för lunch och middag är så inrutat. Det är jätteviktigt oavsett vad vi håller på med att just få en paus. Låta hjärnan fokusera på något annat, få andra intryck.

Jag lever dessutom väldigt inrutat, min man kaller mig Fru Skalman därför att jag har inbyggd ät- och sovklocka. Jag äter var fjärde timme, har koll på hur mycket vatten jag dricker och går och lägger mig vid samma tid på kvällen. Får jag inte äta när det är dags blir jag… lite irriterad…

Det kanske inte är så konstigt att känslan som dyker upp är just uttråkad när Fru Skalman genom fastan får rubba på sina rutiner.

Denna omgången fullföljde jag inte till hundra procent. Dag två vaknade jag och kände mig väldigt tung i huvudet, detta fortsatte under dagen och jag började bli orolig för att det skulle övergå i huvudvärk eller migrän. Så jag valde att börja äta på kvällen istället för att vänta tills nästa morgon.

Så här i efterhand är jag ganska säker på att det inte hade något med fastan att göra. Jag har stenkoll på hur mycket jag dricker och jag vet att jag inte hade en låg vätskenivå i kroppen. Jag tror snarare att det hänger ihop med att jag är känslig för förändringar i vädret och det var det som hände den dagen.

Vad som än ligger bakom är det viktigaste att du mår bra. Känner du dig vissen är det bättre att avbryta din fasta lite tidigare än att köra på bara för sakens skull. Du skall alltid se till att du mår ditt bästa.

”Move your ass and your mind will follow”