Jag bara njuter

Just nu sitter jag här och är så nöjd med mig själv, så nöjd att jag är nästan på gränsen till självgod. Vad är det som har gett den här känslan?

Dels har jag på egen hand lyckats lösa en hel del tekniska problem som handlar om min MacBook och diverse uppdateringar. Det är det ena, det andra har med äppelmos att göra.

Som ni vet så kokade jag en del äppelmos i höstas och nu har jag plockat fram den första påsen från frysen och fått provsmaka. Det var så vansinnigt gott. Att det blev bra trodde jag väl, men att det skulle smaka så här gott hade jag inte väntat mig. Nu är det bara en av sorterna jag provat hittills, den som jag smaksatte med vanilj, den har satt höga förväntningar även på de andra smakerna, ingefära och kanel, kan jag berätta.

Anledningen till att äppelmoset kom fram var att det börjar lida mot sitt slut för säsongen för svenska äpplen. När den är slut är tanken att mitt äppelmos skall hålla mig flytande till hösten när det är dags igen. Jag har nämligen hackat äpple på min gröt i princip varje dag.

Jag kan verkligen rekommendera alla att koka sitt eget mos. Som tur är har jag familj med äppelträd som väldigt generöst delar med sig. Om du inte har det behöver du inte köpa dina äpplen i butik, du kan söka efter någon i din omgivning som har äppelträd. Ofta blir det mer frukt än vad ägarna kan göra sig av med och istället för att slänga bort frukten kan man skänka bort den.

Detta har Äkta Vara tagit fasta på och startade i höstas sin fruktförmedling. Där kan du med överskott av frukt anmäla dig och där kan du som vill ha frukt hitta var du kan få tag på det. Kom ihåg det inför hösten.

Om du vill pröva på att koka mitt goda äppelmos kan du läsa om hur jag gjorde här, Hemlagat Äppelmos.

”Move your ass and your mind will follow”