Kökspyssel

Då sitter jag åter i mitt kök och väntar på att mitt äppelmos skall koka klart, dagens sats med några bitar färsk ingefära i. Dessutom har jag blötlagt torkade fikon och aprikoser för att göra en omgång energibars. Bra att ha som mellanmål, att kunna stoppa i väskan om du vet att det kanske dröjer innan du får lunch.

Adventsstjärnan hänger i fönstret och det har faktiskt börjat kännas lite jul, det kan också bero på att när jag ser ut genom fönstret är det ett vinterlandskap jag ser. Visst är det mysigt, men jag hade kunnat tänka mig åtta plusgrader fram till jul.

Jag är väldigt spänd på hur mina energibars kommer att bli, det är ett nytt recept som jag testar, och det är alltid spännande. Min förhoppning är att det fungerar bra att frysa in dem för att plocka fram vid behov.

Äppelmoset kommer också att hamna i frysen för att plockas fram när säsongen för svenska äpplen är över. Det är ett ypperligt sätt att ta till vara på det naturen bjuder samt att tänka lite på miljön. Istället för att köpa frukt om transporterats över längre sträckor tar jag fram mitt äppelmos för att äta på min gröt.

Nu har jag förmånen att ha familj med massor med äppelträd och att veta exakt var min frukt har vuxit gör att det smakar ännu godare.

Nu har moset kokat klart och det är dags att ta fram mixern för att få ett lite slätare mos. Sedan är det dags att pyssla vidare i köket.

”Move your ass and your mind will follow”