Ingen frukost ger fetare lunch och middag

Bild: bbc.co.uk

Jag är en frukostfanatiker. Jag skulle aldrig lämna hemmet, oavsett vad, utan att stoppa något i magen. Det beror inte bara på att jag som kostrådgivare vet hur kroppen reagerar utan mest på att jag vet hur dåligt jag själv fungerar utan mat i magen.

Att äta frukost har många fördelar, en av dessa har visat sig vara att med frukost i magen gör du bättre val av kost resten av dagen. Det har nämligen framkommit att om du hoppar över frukosten så inte bara ökar din aptit inför kommande mål, din hjärna vill dessutom ha mat som är fetare och innehåller fler kalorier.

BBC News nätbilaga berättar om forskare som var nyfikna på vad som händer inne i hjärnan och hur det påverkar människor i deras val av mat. Så de magnetröntgade hjärnan på 21 normalviktiga personer under tiden som de fick se bilder på mat med mycket kalorier och mycket fett. Vid ett tillfälle fick deltagarna ingen frukost och vid ett annat fick de ett rejält morgonmål med 730 kcal 1 1/2 timme innan röntgen.

Resultatet blev att när de inte fick någon frukost blev hjärnan sugen på kost med högt kaloriinnehåll och mycket fett. Hjärnan reagerade alltså på högkalorikost men inte på lågkalorikost. Dessutom när deltagarna erbjöds lunch åt de mer om de inte hade fått frukost.

Utebliven frukost gör alltså att din hjärna blir mer benägen att välja den så kallade supersmakliga maten resten av dagen vilket har en negativ effekt på din hälsa.

Detta betyder inte att du måste plötsligt börja äta till exempel havregrynsgröt varje morgon. Det är naturligtvis bra om du gör det, men är du inte van att äta frukost, ta det steg för steg. Du kanske kan börja med ett kokt ägg bara och sedan ta med dig något att äta när du kommer till jobbet.

Fundera över vad du gillar och pröva gärna olika saker på helgerna så att du hittar din frukost. Efter hand så kan du lägga till saker och snart kanske du kan äta en hel frukost innan du lämnar hemmet.

”Move your ass and your mind will follow”