För lite sömn ökar vikten

Visste du att om du får för lite sömn ligger du i riskzonen för att gå upp i vikt? Visste du dessutom att män och kvinnor reagerar olika på att få för lite sömn?

Det är forskare på överviktscentret vid Columbia Universitetet i New York som undersökt vad som händer med kvinnor och män när de inte får sova tillräckligt.

Studien är gjord på 27 normalviktiga kvinnor och män i åldrarna 30-45 år, de fick sova nio timmar per natt under en period och endast 4 timmar per natt under en annan period. Sedan kontrollerade forskarna vad som händer, och det visade sig att både män och kvinnor låg i riskzonen att gå upp i vikt men av helt olika orsaker.

Männen ökade sina nivåer av det aptitstimulerande hormonet ghrelin medan kvinnor istället minskade sina nivåer av mättnadshormonet GLP-1. Män får alltså en ökad aptit av för lite sömn och kvinnor en brist på mättnad, bägge kan resultera i övervikt.

Enligt forskarna så stöder detta uppfattningen om att sömn har betydelse för vårt energiintag och vår förmåga att kontrollera vikten.

Intressant tycker jag att vi fysiskt reagerar olika men resultatet blir detsamma.

Det handlar alltså inte bara om att äta bra och röra på sig du behöver också se till att du får tillräckligt med sömn och det gäller även dina barn.

Du kan läsa mer här.

”Move your ass and your mind will follow”