Hemlagat Äppelmos

Bild: Privat

Det har väl knappast undgått någon att det är säsong för våra underbara svenska äpplen.

Själv sitter jag här i mitt kök och skriver under tiden som min första omgång av äppelmos kokar på spisen. Doften är helt underbar. Anledningen till att jag väljer att koka mitt eget mos är att jag vill ha ett osötat äppelmos och det går inte att få tag på i vanliga butiker. Dessutom blir hemlagat så mycket godare.

Det hade dessutom varit perfekt om jag kunde skryta med att jag varit ute i min trädgård och plockat alla äpplen. Ja, vi har ett träd, men det är lite gammalt och trött, så jag har fått äpplen från vänliga familjemedlemmar med betydligt större tillgång än mig.

Om du inte har egen trädgård eller känner någon du kan få frukt av kan du vända dig till Äkta Varas Fruktförmedling. Dit kan även du vända dig som har mer frukt än vad du kan ta hand om och vill dela med dig.

Åter till min väldoftande gryta på spisen. Jag har valt att göra flera omgångar med mindre mängd äpplen, dels för att jag är bekväm, det är ganska tråkigt att skala och skära. Dels för att jag vill göra mos med olika smak.

Till denna omgången har jag använt ca 20 äpplen i varierande storlek. Dessa har jag skalat, skurit bort kärnhus och eventuella skador. Sedan skar jag ner frukten i mindre bitar, samlade allt i en gryta och hällde i lite vatten. Vattnet häller jag på för att äpplena inte skall bränna fast i botten, men det är ytterst lite vatten, bara så att det täcker botten på grytan.

I denna satsen har jag dessutom en bit kanel för att smaksätta, jag kommer även att göra en sats med en skuren vaniljstång samt en sats med en bit ingefära i. Det går naturligtvis att göra bara med äpplen utan att smaksätta.

Jag kokar moset på ganska hög temperatur tills bitarna i princip lösts upp. Det är en smaksak om du vill ha moset helt slätt eller om du gillar att det kommer med en och annan äppelbit. Vill du ha det slätt kan du köra med en elvisp eller mixer.

När moset sedan svalnat häller du det i rena glasburkar med tätslutande lock eller gör som jag, häller moset i fryspåsar och fryser in i lagom stora mängder. Väljer du att inte frysa moset håller det i ungefär två veckor i kylskåpet.

Slutresultatet blir ungefär en liter färdigt äppelmos.

”Move your ass and your mind will follow”