Planering och motivation

Vad är de som får mig att gå upp direkt på morgonen och promenera oavsett väder? Hur orkar jag fortsätta vecka efter vecka med att hålla koll på vilka kolhydrater jag stoppar i mig?

Jo, med hjälp av planering och motivation.

Att genomföra en livsstilsförändring, eller vilken förändring som helst, är enklast i tanken. Att ta steget att göra det rent praktiskt är inte alltid lika lätt och att klara av att fortsätta kan vara ännu tuffare. Det kräver två saker, planering och motivation.

Motivation kan komma av olika saker och den kan förändras under resans gång. För att hålla motivationen igång är det viktigt att ha ett mål, inte minst för att du skall veta vart du är på väg och vad det är du vill uppnå. När du börjar känna motivationen svika är det just från ditt mål och din målbild du kan hämta kraft.

Mer om att sätta upp mål och hur du kan arbeta med detta kan du läsa om i några av mina tidigare inlägg:

Steg till förändring Del 1 samt Steg till förändring Del 2

Resten handlar mycket om planering. Genom att planera till exempel vilka dagar under kommande vecka som jag skall gå mina promenader blir det lättare att genomföra dem. Jag väljer de dagar när jag inte har andra saker som jag skall göra vilket skulle kunna leda till att jag hoppar över promenaden.

Jag skriver dessutom in promenaderna i min kalender, då har jag avsatt tid till att genomföra dem och när det står nedskrivet är det svårare att komma undan.

När det gäller kosten är det också viktigt att planera. Håller du på med en viktminskning innebär det antagligen att du har ändrat dina vanor. Att ändra vanor tar tid och det är väldigt lätt att falla tillbaka i de gamla.

Genom att planera dina måltider för kommande vecka gör du dig själv en stor tjänst. Varje gång du skall äta en måltid och du inte redan sedan tidigare bestämt vad måltiden skall bestå av riskerar du att trilla dit. Det är så enkelt att välja det du är van vid, det som du tycker går snabbt att fixa vilket innebär att falla tillbaka i gamla vanor, den kost som ligger till grund för din övervikt.

Har du gjort det valet en gång är det betydligt enklare att göra det en gång till och fortare än du anar är du tillbaka i ditt gamla liv.

Har du veckoplanen klar är sannolikheten ganska liten att du hamnar i den situationen. Dessutom när du gör dina inköp är det också lättare att bara köpa det du behöver till din kommande hälsosamma vecka om du har en inköpslista. Den där kexchokladen blir inte lika lätt att smyga ner i korgen.

Du kan också undvika andra jobbiga situationer genom att planera. Om du blir bjuden hem till en kompis på fika, tala om i förväg att du inte kommer att äta något fikabröd. Då slipper din kompis att baka i onödan och du slipper hamna i en jobbig situation där det trugas, klart du skall ha en bulle.

När du ska på grillparty, be att värden/värdinnan gör lite extra grönsaker eller sallad till dig eftersom du är mitt uppe i att förbättra din hälsa. Då vet du att du kan gå på grillpartyt och kommer att kunna göra bra val när det gäller kosten. Återigen slipper du hamna i en potentiellt jobbig situation.

Genom lite enkel planering kan du förenkla din situation och nå ditt mål.

”Move your ass and your mind will follow”