Latmasken har dåligt samvete

Bild:Privat

Bild:Privat

Det är semester och ett sakta lunk har infunnit sig i vår vardag. Vi tar dagen som den kommer och släpper på de rutiner som vi oftast lever med under resten av året. Vi unnar oss lite extra gott att äta, att dricka och njuter av att slippa alla måsten. Känner ni igen er? Visst är det en skön känsla, men vad brukar hända efter ett tag? Jo, vi får dåligt samvete. Är det inte konstigt att vi får dåligt samvete när vi njuter av stunden på ett sätt som vi alltid borde göra, inte bara under vår semester. Nu menar inte jag att vi alltid skall dricka lite mer, äta lite mer och kanske släppa på träningen, utan jag menar att vi borde njuta på samma sätt även under resten av året.

Varför har vi så svårt att njuta utan att få dåligt samvete? Är det Luther som sitter på vår ena axel och pekar finger? Jag tror att vi glömmer bort att njuta och att vi missar att se de sköna sakerna i vardagen. Vi behöver bli bättre på att hitta något positivt i allt vi gör.

Personligen är jag, till exempel, inte så förtjust i att rensa ogräs. Det som motiverar mig är att det blir så fint när det är klart, då kan jag njuta av de växter som skall finnas i trädgårdslandet. Sedan finns det faktiskt en del ogräs som har vackra blommor så de kan förgylla min tillvaro under tiden jag jobbar. Dessutom får jag ju till min favoritträning, vardagsmotion, när jag sysslar med trädgårdsarbete.

Börjar vi träna på att hitta något positivt i allt vi gör och försöker fokusera på det istället för det som är mindre roligt och ovant kommer vi att med automatik njuta betydligt mer av livet och när vi njuter mår vi bra.

”Move your ass and your mind will follow”