Blir jag ett svin om jag äter gris?

Jag blev ganska nyfiken när jag satt med söndagens Göteborgs Posten och läste rubriken Du blir vad du äter bredvid en bild på ett kålhuvud.

Naturligtvis kastade jag mig över artikeln och läste med växande intresse. Det visade sig att forskare i Kina har upptäckt att DNA från den mat vi äter tränger in i vårt blodomlopp och kan påverka hur vi mår. De har testat arvsmassa från matvaror som ris, salladskål, och vete och det visade sig att det kan dyka upp i blodomloppet hos både möss och människor.

De kinesiska forskarna backas upp av en svensk forskare som arbetar med samma typ av arvsmassa som de gör. Hon tycker att detta är en intressant upptäckt och tror att detta kan kanske ge nya förklaringar till hur olika livsmedel påverkar hälsan.

Den typ av arvsmassa de arbetar med kallas mikro-RNA och är en typ av små molekyler som styr aktiviteten hos olika gener i cellerna.

Det forskarna upptäckt är att just mikro-RNA från mat klarar sig i oskadat skick hela vägen genom matsmältningssystemet och ut i blodomloppet. Mikro-RNA från ris verkar påverka celler i levern som i sin tur förändrar halten av olika slags fetter i blodomloppet.

Mot bakgrund av detta tror forskarna att arvsmassa från mat sannolikt har påverkat både människa och djur under hela vår utvecklingshistoria. Detta skulle också kunna vara orsaken till de rubbningar i ämnesomsättningen som drabbar människor idag.

Det finns en artikel i tidningen Cell Research om någon är intresserad och vill läsa mer.

Vad är då svaret på min fråga, blir du ett svin av att äta gris? Skämt åsido är nog svaret nej. Den här typen av påverkan sker under en väldigt lång tid och att effekten skulle bli att vi blir en helt annan existens är nog näst intill osannolik.

Däremot väcker det andra frågor kring bland annat GMO, genmanipulerad mat. Vilken påverkan har det sett ur de kinesiska forskarnas perspektiv?

Själv är jag väldigt kluven och vill spontant säga nej till GMO, speciellt efter att ha läst det här, men det finns vissa bitar jag känner mig ok med.

För mig personligen behöver jag fortsätta att fundera över detta och fortsätter under tiden att välja så ren och äkta mat jag kan.

”Move your ass and your mind will follow”