Projekt viktminskning, uppdatering 2

Då har projektet pågått i fyra veckor varav två sedan förra uppdateringen och jag tycker att det fortskrider ganska bra.

Inför denna mätningen hade jag inte så höga förväntningar eftersom jag inte riktigt kunnat röra på mig och äta helt och hållet som jag vill. Detta beror bland annat på att jag tillbringat en vecka i Malmö på utbildning och dessutom lyckades bli förkyld.

Trots detta är jag ganska nöjd med att jag till 90% lyckades hålla min matplan när jag var bortrest. Jag fick också till någon liten promenad vilket jag inte trodde jag skulle få till i Malmö. Så det var med spänning som jag plockade fram måttbandet. Om det är någon period där det eventuellt inte händer så mycket är det just denna, sedan har jag inga ursäkter fram till midsommar.

Vad hade då måttbandet att säga?

Förvånande nog mer positivt än jag trodde, ytterligare 1 cm runt stussen. Det innebär totalt 1,5 cm under dessa fyra veckor. Detta följer helt min plan på att minska 0,5-1,0 cm per vecka.

Nu är det bara att köra på och hålla fokus på min originalplan. Efter nästa vecka har jag tidsmässigt kommit lite mer än halvvägs och jag kommer att ta en liten funderare över om det är något jag skall ändra på eller om jag skall fortsätt som förut.

För er som inte varit med från början handlar detta om att jag skall minska minst 6 cm runt stussen till midsommar. Detta skall jag göra genom att jobba med små förändringar och de ser ut så här:

  • hålla koll på portionsstorlek
  • hålla koll på vilka kolhydrater jag stoppar i mig
  • promenera minst 30 minuter vid minst 3 tillfällen per vecka

Under nio veckor är detta mina ledstjärnor, det jag lever efter. På midsommarafton kommer jag att ha min slutmätning och den kommer att ske både med hjälp av mitt måttband och med hjälp av ett par jeans som är alldeles för tighta just nu.

Jag hoppas också att kunna inspirera andra till att pröva. Jag vill visa att du måste inte genomföra gigantiska förändringar för att uppnå ett resultat. Det går alldeles utmärkt att ta små steg mot ditt mål, det viktigaste är att du gör något.

”Move your ass and your mind vill follow”