Lycka och grå zoner

Ja, då sitter jag här med både ny och uppfräschad kunskap efter en tids utbildning. När jag precis avslutat en sådan här sak är alltid huvudet fullt av tankar och idéer. Vilket faktiskt är både jobbigt och kul, fast mest kul förstås. Jag blir så inspirerad.

Paulúns Kostrådgivarutbildning

På resan hem funderade jag och försökte få ett samlat grepp över helheten. Vad har varit roligast, vad har varit mest intressant och vad har kommit som en överraskning?

Av någon anledning tycker jag att det är så roligt att lära mig nya saker, så det finns naturligtvis med på roligast-listan. Men, toppar den listan gör något helt annat, roligast har varit att träffa och lära känna de andra deltagarna. Att få möjligheten att diskutera, skratta och bara vara med likasinnade är så kul. Även om vi är likasinnade när det gäller vårt stora intresse för kost och hälsa är vi också väldigt olika när det gäller åsikter vilket skapar en bredd och en styrka som grupp. Vi kan utmana och lära av varandra och det gillar jag jättemycket.

Vad har då varit mest intressant? Att jag skulle tycka att det var så intressant att lära mig mer om kroppens anatomi och hur det fungerar när vi äter förvånar mig lite. Jag vill nog gräva lite djupare i det så småningom, men det är inte det som jag tänker på i första hand.
Om det är något som verkligen fastnat i mig efter kursen så är det grå zoner. Att precis som med resten av livet så är kost och hälsa inte heller svart eller vitt, utan fyllt av grå zoner.

Tänk vad enkelt och skönt det hade varit om jag som kostrådgivare hade kunnat säga till mina kunder att så här är det eller nej, så är det inte. Istället måste jag se till helheten och till situationen. Jag måste släppa min egna värderingar och se till kundens bästa i kundens verklighet. Jag tänker mindfulness och ödmjukhet.

Hur är det då med överraskningar? Ja, det skulle vara jag själv i så fall. Jag har överraskat mig själv genom att överträffa mig själv. Nej, jag gick inte plötsligt från mindfulness och ödmjukhet till hybris. Jag är bara stolt över mig själv, kunskapen jag inhämtat och sättet på vilket jag tagit mig igenom kursen.

Och, nu kommer nästa steg, att omvandla teorin till praktik. Vad lyckligt lottad jag är som får jobba med det jag brinner för.

Vill du veta mer om min kurs kan du läsa mer om Paulúns Kostrådgvarutbildning här.

”Move your ass and your mind will follow”