Livsstilskonsulten testar: Viktminskning

Då var det dags för Livsstilskonsulten att göra ett test igen, eller rättare sagt genomföra ett litet experiment.

Jag har inte kunnat träna eller vara ute och röra på mig sedan en tid tillbaka och detta har resulterat i att jag har ökat i omfång. Jag har gått upp i vikt.

För att återfå energibalansen och för att bromsa utvecklingen tänkte jag genomföra en livsstilsförändring med ganska små förändringar.

Energibalans uppnår du när energi-in = energi-ut, det vill säga när du gör av med lika mycket energi som du stoppar i dig. I mitt fall är energi-in, det jag äter, större än energi-ut vilket gör att jag går upp i vikt.

Det enklaste sättet att påverka detta är genom fysisk aktivitet alltså jag börjar röra på mig, då ökar energi-ut och jag kommer förhoppningsvis att hamna i energibalans igen.

Det jag vill pröva är att se om jag kan återgå till min normala storlek genom att göra följande:

  • hålla koll på portionsstorlek
  • hålla koll på vilka kolhydrater jag stoppar i mig
  • promenera minst 30 minuter vid minst 3 tillfällen per vecka

För mig är detta relativt små förändringar och jag vill se om det räcker att göra detta för att få ett resultat.

Målet är att gå ner 1/2 – 1 kg i veckan men eftersom jag inte har tillgång till en våg har jag valt att mäta mig istället. Så, mitt mål är att till midsommar (2012…) ha minskat minst 6 cm och jag har valt stussen som mätpunkt.

Jag kommer att mäta mig varannan vecka för se att det pekar åt rätt håll. Om jag inte uppnått något resultat efter halva tiden kommer jag att se över vad jag gör och genomföra vissa förändringar.

Projektet är redan igång då jag startade för en vecka sedan, då var det v.17 och midsommar är v.25. Jag har alltså totalt 9 veckor på mig.

Uppdateringar kommer under resans gång i samband med att jag mäter mig.

”Move your ass and your mind will follow”