Nyttig choklad?

Bild: svd.se

Har det blivit en del choklad under påskhelgen? Förutom ägg, sill och en del andra matvaror kan vi inte gå in i en matbutik utan att överväldigas av allt godis och choklad som vi förväntas inhandla och stoppa i oss under påsken.

Om du har valt choklad istället för godis har du gjort ett smartare val.

I ett utav mina allra första inlägg, Chokladlycka, berättade jag om ny forskning som pekade på att ett visst intag av choklad hade positiv effekt för hälsan.

Nu kommer mer forskning kring detta och på svd.se har några svenska experter uttalat sig om detta.

Enligt den amerikanska studien så skulle en regelbunden chokladkonsumtion hjälpa oss att hålla vikten. Detta, menar experterna är inte riktigt hela sanningen mycket beroende på att det är en observationsstudie där man inte tagit hänsyn till en mängd olika faktorer som kan spela in. Dessutom är det inte logiskt att mängden choklad samt vilken typ av choklad du äter inte skulle spela någon roll.

Därmed är det inte sagt att det inte finns några nyttoeffekter i chokladen. Det finns flera studier som visar att det faktiskt gör det men det behövs, enligt experterna, mer forskning innan det går att helt fastställa.

Kakaon i chokladen innehåller flavanoler som är antioxidanter vilka är bra för oss. Det är flavanolerna som tros vara det nyttiga i chokladen för de har en positiv effekt på blodtryck, blodkärl, blodets levringsförmåga samt inflammationer.

Mängden flavanoler chokladprodukten innehåller kan variera beroende på hur tillverkningsprocessen gått till. Så, dessvärre finns det inga garantier att det finns några antioxidanter i just den produkten du köper. Därför finns det till exempel inga rekommendationer att äta en viss mängd mörk choklad per dag.

Vad betyder detta? Som jag ser det finns det positiva effekter av att äta choklad. Däremot kan du inte använda det som en ursäkt att stoppa i dig vilken typ av choklad som helst när du vill.

Som alltid gäller måttlighet och om du står inför valet att köpa godis, chips, kakor, bullar eller dylikt är det ett betydligt bättre alternativ att köpa en mörk 70% choklad.

Jag skulle också rekommendera att strunta i de vanliga märken som finns representerade i våra matbutiker och satsa på en riktig choklad med max tre-fyra ingredienser. Dessa kan du köpa till exempel i hälsokostbutiker eller specialbutiker för choklad.

Satsa på en riktig chokladkaka och ta en, max två rutor så har du gjort ett betydligt bättre val för din hälsa.

”Move your ass and your mind will follow”