Mera gröt

Bild: svd.se

Vem hade kunnat ana att Gunde Svan var en sådan trendsättare? Jag tänker på grötreklamen han deltog i under 80-90-talet.

Det har visserligen tagit lite tid men nu har resten av världen insett fördelarna med gröt och gröt har blivit trendigt.

Enligt en artikel på svd.se, Gröt tar plats på krogmenyerna, beskrivs gröt som den nya häftiga maten som kommer mer och mer på krogmenyerna.

Både i England och USA har det blivit innemat och även på krogar i Sverige har det börjat att serveras gröt. Dessutom har landets första grötcafé öppnat i Blekinge och det verkar inte finnas någon hejd på olika smakkombinationer.

Orsakerna till grötens uppgång tycks vara flera, dels äter fler och fler sin frukost ute, speciellt i storstäderna, och då vill vi kunna äta samma som vi äter hemma.  Dels verkar det hänga ihop med vårt behov av trygghet. I skuggan av ekonomisk kris vill vi ha det genuina och äkta, det som får oss att må bra.

Om du gillar gröt eller vill pröva på så kan jag rekommendera Paulúns GI-frukost där du kan hitta flera bra tips på goda och nyttiga grötfrukostar. Där finns även mängder med andra roliga frukostar som du kan variera med.

Själv är jag absolut en grötätare. Jag har prövat en mängd olika saker till frukost men återvänder alltid till min havregrynsgröt. Det är den jag mår bäst av, helt enkelt.

Men, havregrynsgröt utan tillbehör är som att äta blötlagd papp, tror jag för jag har inte prövat. Mina smaklökar gillar det i alla fall inte. Däremot när jag lägger på lite hackat äpple, kanel, solrosfrön och sötmandel blir det supergott.

Så om du har prövat att äta gröt och inte tyckte om det, pröva igen och denna gången med lite goda tillbehör då skall du få se att du gillar det.

”Move your ass and your mind will follow”