Lilla Tillsatsskolan 1: Sötningsmedel

Här kommer första delen i Lilla Tillsatsskolan och jag har valt att börja med tillsatsen sötningsmedel.

Sötningsmedel är i vardagligt tal ett samlingsnamn på artificiella substanser som används för att skapa sötma i våra livsmedel. Det finns visserligen även vad man kallar naturliga sötningsmedel men det är dessvärre en sanning med modifikation. Exempel på de vanligaste sötningsmedlen är aspartam, sackarin, sukralos och HFCS (High Fructose Corn Syrup).

Det var på 1980-talet som dessa ämnen fick sitt stora genombrott. Troligtvis för att hitta ett billigare sätt för livsmedelsproducenter att söta sina produkter.

Substanserna är syntetiskt framställda och är flera hundra gånger sötare än vanligt socker vilket innebär att endast en mindre mängd behövs användas.

Dessutom innehåller de få eller inga alls kalorier och därav marknadsförs produkter som till exempel lightläsk glatt som något bra att dricka om du vill gå ner i vikt.

På senare tid har ett nytt sötningsmedel dykt upp, stevia, som kallas för ett naturligt sötningsmedel. Det framställs ur en sydamerikansk växt och har blivit godkänt av EU och finns nu ute på marknaden.

Varför används sötningsmedel överhuvudtaget? Några orsaker har jag redan tagit upp, det är mer ekonomiskt för tillverkaren och i samband med den hets som länge varit kring dieter och kalorier hade lightprodukter ett uppsving.

Våra två vanligaste smakförhöjare i matlagning är socker och fett, tar du bort den ena behöver du öka på det andra. Men vad är orsaken till att producenterna sötar livsmedel som vi normalt sett inte tror behöver innehålla socker? Försök att till exempel hitta en skinka i charkdisken som inte innehåller någon form av tillsatt socker. Ja, det existerar men är inte lätt att hitta.

Varje gång vi stoppar i oss någonting drar en process igång. Blodsockret stiger och kroppen släpper på insulin för att få ner de höga blodsockret. Desto mer insulin kroppen får använda desto mer ökar lagring av fet på kroppen.

Vår hjärna älskar socker och vill bara ha mer och mer. De vi kallar vanligt socker kan kroppen ta hand om däremot en kemiskt framställd tillsats som sötningsmedel blir som ett främmande föremål som kroppen inte vet hur den skall hantera. Det lagras och du går upp i vikt.

När vår fantastiska hjärna tror att den skall få sitt socker och du istället stoppar i dig ett sötningsmedel med noll kalorier luras hjärnan att skicka ut mer insulin än nödvändigt. Om detta dessutom är ständigt återkommande kan du förstöra den funktion i hjärnan som talar om för dig att du är mätt vilket också kan leda till övervikt.

Det finns olika vägar att gå när det gäller att välja livsmedel. När jag vid speciella tillfällen vill ha en kaka eller annat bakverk bakar jag själv och använder råsocker istället för vanligt raffinerat vitt socker.

Vill du slippa tillsatser som sötningsmedel i din mat och dryck har du en spännande resa framför dig. Det går att välja bort, det krävs bara att lära sig vad du skall leta efter i innehållsförteckningen.

Vill du veta mer rekommenderar jag Livsmedelsverkets hemsida, Äkta Varas hemsida samt böckerna Hjärnkoll på vikten, Den hemlige kocken och Äkta Vara.

”Move your ass and your mind will follow”