Livsstilskonsulten korttidsfastar igen

Bild: sv.wikipedia.org

Som ni vet valde jag att testa korttidsfasta en period efter sommaren 2011. Detta kan ni läsa mer om i inlägget Livsstilskonsulten testar korttidsfasta.

Vid det tillfället valde jag att fasta från frukost till frukost vilket innebar att jag åt min vanliga grötfrukost och sedan drack jag vanligt vatten resten av dagen. Nästa morgon åt jag frukost igen och återgick till mina vanliga matvanor. Detta gjorde jag under 24 timmar, en gång i veckan, i tio veckor.

Efter de tio veckorna, som från början var tänkt att bli sex veckor, kände jag mig nöjd och att jag inte riktigt hade motivationen att fortsätta trots att jag mådde väldigt bra hela tiden.

Nu under vintern har jag blivit lite sugen på att köra en ny omgång av fasta men samtidigt känt att jag inte kan dricka vatten. Vintertid behöver jag varmt i magen.

Då hittade jag en lösning på detta och har nyligen avslutat en åtta veckor lång period med korttidsfasta.

Lösningen på att slippa dricka kallt vatten hittade jag inom Ayurveda. Ayurveda är en holistisk filosofi, en österländsk läkekonst och hälsolära, som har sina rötter i Indiens urgamla kultur. Det finns stora likheter med den kinesiska läkekonsten som också betonar helheten och balasen mellan människan och hennes omgivning men också den inre balansen med frid och ro.

En del av filosofin går ut på att ha en effektiv matsmältning för det anses vara den främsta grunden till god hälsa och ett långt liv. För att vårt matsmältningssystem skall få vila emellanåt rekommenderar man inom ayurveda att koka en buljong på grönsaker och dricka denna.

Det var precis det jag gjorde under min korttidsfasta. Jag kokade morötter, potatis, palsternacka, purjolök och paprika eller vad jag hade hemma i kylskåpet. Grönsaksvattnet, eller buljongen, hällde jag av på en termos och kunde dricka varm under hela dagen.

Den här lösningen fungerade jättebra för mig och jag valde samma metod som förra gången. Grötfrukost och sedan 24 timmars fasta där jag drack buljongen och sedan frukost igen nästa morgon.

Även denna gång mådde jag toppen under hela perioden och fastan gick kanske till och med lättare. Så det kommer med största säkerhet att bli en ny omgång med korttidsfasta till våren.

Ett tips på en enkel och lättläst bok om Aurveda är Eva Sanners och Peter Ljungbergs Ayurveda för kropp och själ.

”Move your ass and your mind will follow”