Kosttillskott

Bild: allas.se

Vi äter mer kosttillskott än någonsin, men vad är det egentligen som vi stoppar i oss?

Kontrollen av kosttillskott är näst intill obefintlig och detta skapar problem på flera områden. Dels innebär det att vem som helst kan tillverka och sälja dessa produkter och dels kan innehållet faktiskt vara både hälsofarligt och beroende framkallande.

Förra året analyserade Livsmedelsverket och läkemedelsverket 43 kosttillskott och fann flera med kända biverkningar. Trots detta finns dessa produkter fortfarande kvar att köpa både i butiker och på nätet på grund av att vi har för dåligt regelverk och för dålig tillsyn.

Enligt svt.se så blev resultatet från Livsmedelsverkets kontroll förra året bland annat att 30 av de 42 granskade produkterna innehöll växter eller växtextrakt som kan innehålla hälsofarliga substanser.

I 28 produkter påvisades substanser som kan ge biverkningar.

Hälsopåståenden förekom på 18 av 24 produktförpackningar med svensk märkning, många av påståendena saknar vetenskaplig grund. I övrigt var det bara 2 av 43 förpackningstexter som uppfyllde märkningskraven.

Vid en prövning skulle 8 av produkterna kunna klassificeras som läkemedel.

Vi behöver egentligen inte äta kosttillskott under förutsättning att vi äter bra och hälsosam mat. Det kan finnas tillfällen eller orsaker som gör att vi vill eller behöver komplettera med dessa produkter. Själv tar jag Omega-3 för att jag behöver det extra fettet för att bland annat smörja mage och tarmar. Dessutom äter jag magnesium för att det visat sig hålla min migrän i styr.

Jag skrev ett inlägg ganska nyligen om Nyttiga Nypon och nyponpulver där jag bland annat berättade om de resultat som framkommit vid de studier som genomförts. Nyponpulver kan vara ett bra sätt att få lite vitaminer och andra nyttigheter i en trött och sliten kropp men då bör innehållet inte vara så mycket mer än just de torkade och pulvriserade nyponen.

Det är mycket svårare för kroppen att ta till sig tillverkade till exempel vitaminer än de som finns naturligt i vår kost, det är alltså bättre att äta kiwi och apelsin än ett piller. Där är nyponpulvret ett bra exempel på ett tillskott som fungerar eftersom det är naturligt.

Generellt gäller det, precis som när du köper vanlig mat, att vända på förpackningen och läsa innehållsförteckningen. Se upp för produkter som fettförbrännare, viktminskningspiller, prestationshöjare och muskelbyggare, det är speciellt dessa typer av kosttillskott som kan innehålla dopingklassade ämnen och kan vara både hälsofarliga och beroende framkallande.

Jag hittade själv en reklam på Facebook förra veckan som gick ut på att sälja en fettförbrännare för att gå ner i vikt utan att behöva ändra kost- och motionsvanor. Där fanns ingen information över huvudtaget om produktens innehåll, där fanns inga kontaktuppgifter dit jag kunde vända mig för att fråga, där fanns inte ens ett namn på företaget som stod bakom reklamen och säljer produkten.

Om du vill äta kosttillskott så fundera över vad är orsaken till att ta tillskott, vad är det du vill uppnå och kan du lika gärna uppnå det genom att ändra dina kostvanor och äta bra mat istället?

Sök information om tillskottet och ta reda på vad det innehåller och om det faktiskt finns vetenskapliga belägg för att det fungerar.

”Move your ass and your mind will follow”