Fler legala matbluffar

Här kommer ännu ett exempel på en produkt vars innehåll och vars marknadsföring inte helt stämmer.

Det är svd.se som skriver om en konsument som anmält Nestlé till Konsumentverket för sin fruktpuré Aprikos Päron.

Produkten innehåller 54 procent äpple, 30 procent persika, 10 procent aprikos och sex procent päron. Konsumenten anser att detta är vilseledande marknadsföring.

Tyvärr är det inom lagens ramar då EU:s regler idag säger att det är helt ok att till exempel kalla en produkt för jordgubbsjuice även om den innehåller 90 procent äpplen och 10 procent jordgubbar.

Enda sättet att få stopp på detta är att vi konsumenter sätter ner foten precis som personen ovan. Att anmäla är en väg att gå, att välja andra och bättre produkter är en annan, oavsett är det vi konsumenter som har makten för att få till en förändring.

”Move your ass and your mind will follow”