Strid bland syltburkarna

Det finns klara regler för hur ett företag får namnge och marknadsföra sina produkter. Frågan är om dessa regler verkligen är till fördel för oss konsumenter eller bara är till för livsmedelstillverkarna så att de kan tillverka och sälja sina processade varor fulla med diverse tillsatser.

Detta kan ibland leda till att det blir lite sura miner bland tillverkarna. Nu senast har Procordia anmält fyra av sina konkurrenter till Livsmedelsverket. De retar sig på konkurrenternas val av uttryck på sina livsmedel, som till exempel No junk, mindre socker och Naturligt mättande. Exakt vad i dessa uttryck som Procordia stör sig på framgår inte i artikeln på svd.se.

Den 6 september 2011 skrev Mats-Erik Nilsson ett bra inlägg, En äkta nyhet, på Äkta Varas hemsida om just detta, som jag tycker att du skall läsa.

Personligen tycker jag att alla tre av de exempel som nämns känns lite konstiga. Vad innebär egentligen No junk och hur då naturligt mättande? Mindre socker än vadå? Det är samma som ofta förekommer på chipspåsar, mindre fett. Hur mycket fett var det tidigare och vad har ni tillsatt istället?

Hur vore det om Livsmedelsverket stramade upp reglerna som faktiskt på många sätt framstår som ganska fåniga. Stramar upp dem så att vi konsumeter gynnas och slipper bombaderas med dålig och i många fall, enligt min mening, falsk marknadsföring.

”Move your ass and your mind will follow”