EU stoppar matbluffar

Under året har EU fattat beslut som sätter stopp får åtminstone en del av det bluffmakeri som våra matproducenter håller på med. Vissa livsmedel marknadsförs nämligen på ett sätt som får oss konsumenter att tro att produkten innehåller ingredienser som den inte gör. Vi kunde i början av juli läsa på Äkta Varas hemsida om Cloettas marknadsföring av sin Kexchoklad Blåbär. Äkta Vara anmälde Cloetta till Livsmedelsverket som förvånande nog stöttade Cloetta med motiveringen att vi konsumenter borde förstå att Kexchoklad Blåbär inte innehåller några blåbär endast smaker från aromer.

Bild:www.cloetta.se

Nu blir den här sortens marknadsföring, efter EUs beslut, inte tillåten längre. Om en produkt marknadsförs med bilder på till exempel blåbär, hallon eller banan, så skall det finnas listade som ingredienser.

Fler förändringar kommer att ske. Vi kan läsa på Livsmedelsverkets hemsida att det skall bli lättare att läsa märkningen och att de flesta livsmedel ska förses med information om näringsinnehåll. Om produkten innehåller ingredienser som kan orsaka allergi skall dessa markeras med fetstil eller kursivstil i ingrediens-förteckningen. På fryst kött och fisk skall infrysningsdag vara angivet. Dessutom kan vi inom några år få information om ursprung på förpackningen när det gäller kött av svin, fjäderfä, får och get. Detta kommer också att gälla om huvudingrediensen i produkten inte kommer från samma land som där livsmedlet i sig är framställt.

De flesta av  de nya reglerna ska tillämpas inom tre år så det kommer att dröja innan vi konsumeter ser en förändring på våra livsmedel i butiken. Detta innebär att vi även fortsättningsvis kommer att hitta produkter som förmedlar något de inte kan leva upp till. Det hindrade inte Cloetta från att marknadsföra ytterligare två varianter av sin Kexchoklad, hallon och banan, som även de endast har smaker från aromer. Detta skedde samtidigt som Cloetta lovade att göra om sitt recept och att kexchokladen åtminstone skall innehålla naturlig blåbärsarom.

Nu berättar Mats-Eric Nilsson i en artikel på svd.se att Cloetta ger upp och tar bort Kexchoklad blåbär från marknaden. Orsaken är att de trots idoga försök inte kunnat få fram den rätta smaken. Om detta även kommer att gälla hallon och banan framgår inte.

Jag tycker det är oerhört positivt  och starkt av Cloetta att göra det valet. Istället för att fortsätta sälja en produkt som bara fungerar när den är tillverkad av och proppad full med tillsatser, så väljer de att ta bort den från marknaden.

I USA är det betydligt vanligare med denna typ av produkter och marknadsföring än i Europa och för er som vill ha er ett gott skratt bjuder jag på denna lilla filmsnutt från FoodInvestigations.

http://naturalnews.tv/v.asp?v=7EC06D27B1A945BE85E7DA8483025962

”Move your ass and your mind will follow”