Nyttigare i fäders spår

Bild: vasaloppet.se

Brukar du som jag sitta och mysa framför TV:n en viss söndag i mars? Invirad i en filt och med en varm kopp te sitter jag och förundrat tittar på alla dessa tusentals entusiaster som stakar sig fram i spåret mellan Sälen och Mora. En prestation utöver det vanliga tycker jag, då menar jag skidåkarna och inte mig i filten förstås.

År 2012 kommer Vasaloppet verkligen att ta ett steg i rätt riktning. Vi är vana att se blåbärssoppa och bullar i mängder delas ut till alla åkare och så kommer det fortsätta vara. Förändringen som sker är i Vasaloppets huvudtält där Chef in a box bland annat kommer att ansvara för maten till funktionärer och åkare.

Chef in a box är ett företag baserat i Sigtuna som bara arbetar med ekologiska och närproducerade råvaror. Det är tre killar med gedigen erfarenhet i restaurangvärlden som är passionerade och brinner för råvaran som de tycker skall växa i en näringsrik jord med hjälp av sol, regn och gröna fingrar eller få ett gott liv innan det hamnar på våra tallrikar.

Detta innebär att alla som äter i Vasaloppets huvudtält kommer att få mat utan tillsatser. Chef in a box har sedan starten samarbetat med Äkta Vara och samtliga deras rätter har Ä-märket på sina förpackningar.

Är inte detta fantastiskt? Vilket bra sätt att visa att riktig mat kan produceras i större mängder och serveras under lite annorlunda förhållanden, det behöver inte vara industriellt processat.

Du kan läsa mer om detta och samarbetet mellan Chef in a box och Äkta Vara på deras hemsidor.

”Move your ass and your mind will follow”