Julklappstips – Roten till det goda

Bild: adlibris.com

Vi är några dagar in i december, julhandeln är i full gång och många funderar över vad de skall ge bort i julklapp. Här på Livsstilskonsulten tänkte jag komma med ett riktigt bra tips.

För några år sedan fick jag en gåva av min man och det är än idag min favorit kokbok och även om den har några år på nacken kan jag verkligen rekommendera den.

Roten till det goda är titeln på denna underbara bok. Här hemma används kokboken flitigt både för matlagning från recepten och som inspiration för den är rikt illustrerad med vackra bilder.

Några favoriter är Mandelpotatis- och jordärtskockspuré med mangold, Rödbetscarpaccio med balsamicovinägrett och parmesan samt Morotssoppa med ingefära och ungsbakad lök.

Den här kokboken skiljer sig lite från vanliga kokböcker på det viset att det kanske inte är själva recepten som är grejen. Boken handlar bara om rotfrukter och de blir vackert presenterade var och en med sitt eget kapitel. Det handlar om allt från morötter och potatis till Svartrot och Rättika. Jag gillar att det inte bara är de vanliga knölarna som plockas fram utan även de som jag upplever har blivit lite bortglömda som Kålrabbi och Majrova.

Jag är själv väldigt förtjust i rotfrukter och tycker det är väldigt trevligt att botanisera i butiken bland dessa produkter. De är under säsong både nyttig och billig kost och fler borde pröva dessa godsaker. Problemet är bara att jag tror att när de flesta ser en Rättika i butiken så vet de inte hur de skall tillaga den.

Det är här denna underbara kokbok kommer in i bilden för med recepten får du härliga tips på hur du lagar goda rätter med rotfrukter. Recepten är moderna och är både för vardag och lite lyxigare tillfällen.

Bakom det hela står Roland Persson tillsammans med fotografen Ann Lindberg och boken är 2008 utgiven på ICA Bokförlag. Om du inte hittar den ute i någon butik så vet jag att den finns på www.adlibris.com till försäljning.

Ett bra tips på en present både till dina vänner och till dig själv. Så passa på och njut av något som både är gott och nyttigt.

”Move your ass and your mind will follow”