(O)hållbar mat

Bild: hurlangeoverleveretthappymeal.se

Härom veckan skrev jag om Maria Collings och hennes ett år gamla rulltårta här på Livsstilskonsulten. Via hennes hemsida hittade jag ännu ett tips på hållbar mat och detta är intressant för alla småbarns föräldrar att kika på.

Genom att klicka på Hur länge överlever ett Happy Meal? kan ni ta er en titt på en måltid som nyligen firade 600 dagar. Mums! Något för alla föräldrar att fundera över nästa gång barnen vill äta på McDonalds.

Jag har inte sökt på McDonalds hemsida efter en ingrediens förteckning för bilderna talar sitt tydliga språk. Vilka spännande tillsatser kan denna måltid innehålla som till exempel inte ens verkar ha börjat mögla efter 600 dagar ståendes framme i rumstemperatur? Jag undrar om och i så fall hur det luktar?

Det här är ännu ett tecken på hur viktigt det är att vi håller koll på vad vi stoppar i oss och lär oss att vända på paketen och läsa listan över ingredienser. Äter du på restaurang och det inte finns några paket att vända på, ställ frågor till personalen och kan de inte redovisa sina ingredienser ordentligt är mitt tips att välja ett annat ställe.

Som jag skrivit många gånger förut, vi konsumenter har makten att med hjälp av plånboken visa vilken typ av mat vi vill äta.

”Move your ass and your mind will follow”