Nyckelhålet mindre hälsosamt än du tror

Härom veckan skrev jag ett inlägg, Skattjakt, angående debatten om skatt på socker. I helgen kunde vi läsa ännu en gång på Göteborgs Postens Debatt sida om förslag på olika sätt att få svenska folket att äta bättre.

Denna gången är det Martin Jönsson från Lunchfrämjandet som vill att vi skall bygga vidare på det svenska Nyckelhålet och införa Nyckelhålscertifierade subventionerade arbetsluncher. Genom sänkt skatt på dessa måltider skulle det få en enorm inverkan på folkhälsan, menar Martin Jönsson.

Tanken bakom hans debattartikel tycker jag är bra, däremot känner jag att det tyvärr inte är den bästa lösningen att just använda Nyckelhålet som måttstock.

Nyckelhålet kommer från Livsmedelsverket som är den statliga centrala myndigheten för livsmedelsfrågor. De arbetar aktivt i konsumenternas intresse för säkra livsmedel, redlighet (det vill säga ärlighet) i livsmedelshanteringen och bra matvaror.

Problemet är, som jag skrev i inlägget Skattjakt, att Livsmedelsverkets inställning till fett och socker är gammal och förlegad.

Enligt deras hemsida är nyckelhålsmärkta varor magrare, innehåller mindre socker och salt, men mer fibrer och fullkorn än andra livsmedel av samma typ.

Detta låter väldigt bra men vad innebär det i verkligheten?

När mängden fett eller socker minskas i en industriellt tillverkad produkt måste diverse tillsatser tillsättas för att varan skall behålla smak, konsistens och fortfarande se aptitretande ut.

Dessutom är gränserna för de olika livsmedlen också något att fundera över. För att få nyckelhålsmärka ett mjukt bröd till exempel får det max innehålla 7 g fett per 100 g och 5 g sockerarter per 100 g. Om vi då som exempel tar Pågens Lingongrova Special som är nyckelhålsmärkt och har just 5 g sockerarter per 100 g, vad betyder det i verkligheten. Jo, det motsvarar en halv sockerbit i varje brödskiva.

Känns det som ett hälsosamt och bra alternativ? Med tanke på att det går att tillverka bröd utan socker och sötningsmedel tycker inte jag att det är ok. Pågens Lingongrova Special är inte på något sätt ett unikt bröd utan är tämligen representativt för vad du kan hitta i bröddisken.

Alla ni som följer Livsstilskonsulten regelbundet vet att jag vurmar för bra produkter och för mig innebär det ekologiskt, närproducerat och utan tillsatser och annat skräp. Mot den bakgrunden blir då nyckelhålsmärkningen en besvikelse.

Det går att skriva långa inlägg om detta och ge mängder med exempel men jag väljer att hålla det kort.

Jag kan köpa idéen bakom Nyckelhålet, det är en god tanke men tyvärr kan vi konsumenter inte lita på denna välkända märknng fullt ut. När det gäller lägre skatt på hälsosamma luncher är i dagsläget dessvärre inte Nyckelhålet rätt väg att gå.

”Move your ass and your mind will follow”