Ännu ett sött inlägg

Bild: svt.se

I lördags kunde vi läsa på svt.se Debatt ett intressant inlägg av Professor Stephan Rössner om socker och dess inverkan på kroppen Inlägget handlar om att debatten om socker styrs av kommersiella syften.

Min personliga åsikt om Stephan Rössner är att han för länge sedan tyvärr tappat sin trovärdighet. Han har ofta varit aktiv inom bland annat viktminskningsdebatten och då förespråkat att fett är den stora faran. Nu verkar han plötsligt ha ändrat åsikt och det är väl bra men jag kan inte låta bli att undra varför. 

Även om jag inte har någon tilltro till författaren av inlägget får jag ändå säga att jag tycker att delar av innehållet är bra och det är skönt att se att någon vågar ta bladet från munnen. Precis som Rössner skriver är det ingen nyhet att livsmedelsindustrin använder socker för att sälja mer av sina produkter. Det är viktigt att detta lyfts fram så att vi konsumenter blir välinformerade och kan göra bra val när vi väljer vilka livsmedel vi äter eller dricker.

Däremot anser jag att Rössner är helt ute och cyklar när det gäller hur ett sockerberoende fungerar. Att en person som är sockerberoende inte skulle behöva öka sin dos av sin drog stämmer inte. Jag har precis läst boken Vitt Begär av Gunilla Sahlin som där berättar om sitt liv som sockerberoende. Tidigare har jag även läst Bitten Jonssons Sockerbomben i din hjärna och vad jag lärt mig är att detta beroende fungerar precis på samma sätt som till exempel alkohol eller droger.

Socker är inte bra för oss och att livsmedelsindustrin proppar sina produkter fulla med detta vare sig det behövs eller ej är helt galet. Ta som exempel frysta kycklingfiléer från Guldfågel, det borde väl vara 100% kyckling, eller? Nej, det är bara 87% kyckling resten är vatten, salt och socker. Guldfågel är inte på något sätt unika med detta och börjar vi vända på paketen och läsa vilka ingredienser våra livsmedel innehåller kommer många att bli förvånade.

Socker kan ställa till mycket skada i våra kroppar och det är viktigt att vi som konsumenter får kunskap om detta så att vi kan göra bra val när vi gör våra inköp.

”Move your ass and your mind will follow”

One thought on “Ännu ett sött inlägg

  1. Rössner är väl pensionär nu och inte längre beroende av pengar från livsmedels- och läkemedelsindustri. Så han försöker väl tvätta sitt rykte och slippa gå i graven tillsammans med sina hallonbåtar.

Kommentarer inaktiverade.