Matens pris

Jag har nu läst färdigt den här boken och du kan, förutom att läsa om den i det här inlägget, hitta den till höger under bokrecensioner.

Titel: Matens pris – boken som matindustrin inte vill att du skall läsa

Författare: Malin Olofsson och Daniel Öhman

Utkom: 2011

Det här kan du läsa på bokens baksida:

Vet du vad du äter? Vill du veta vad du äter? Eller vill du bara att maten ska vara billig?

För det är den. Superbillig. Aldrig förr har vi lagt så lite av våra pengar på mat. Bra, tycker vi förstås när vi står i matbutiken. Men baksidan är en utveckling som är på väg att få världens livsmedelsförsörjning att kollapsa.

Prispressen har förvandlat bondgårdar till resultatenheter i en multinationell industri, helt beroende av olja och naturgas. Ensidig odling innebär tung påfrestning på miljön. På åkrarna används bekämpningsmedel så giftiga att de varje år dödar tusentals människor. Djur avlas så hårt att de går sönder.

De prisbelönta Sveriges Radio-reportrarna Malin Olofsson och Daniel Öhman har rest jorden runt i jakt på den billiga matens verkliga kostnader. Genom unika rapporter från holländska växthus, danska grisgårdar, brasilianska betesmarker, vietnamesiska fiskdammar och skånska kalkonfarmer berättar de sanningen om svenskarnas nya favoritvaror.

Men det finns vägar tillbaka till en sund matproduktion. Matens pris pekar ut riktningen och hjälper dig som konsument att göra bättre val.

Mina tankar om boken:

Det här är en riktigt intressant bok som alla matintresserade bör läsa. Det är lätt att ta in texten och jag fick tvinga mig att lägga ner boken för att inte sträckläsa den. För alla er som gillar skräckgenren är detta ett bra exemplar när det gäller fackböcker.

Författarna tar med läsaren på en resa från bland annat pangasius odlingar i Vietnam via musselodlingar på Orust och sojaplantage i Braslien till grisgårdar i Danmark. Vi får en inblick i hur och vad som ligger bakom vår matproduktion och varför vissa livsmedel är så billiga.

Min egen reaktion när jag läser boken är att jag blir mörkrädd, överväldigad, känner mig uppgiven och vet inte hur jag som konsument skall kunna göra ett bra val både för mig och för miljön. Som tur är kommer författarna mot slutet av boken med tips och råd kring just detta, hur du som konsument kan påverka med plånboken.

Jag har tidigare berättat om boken Den hemlige kocken som för evigt förändrade mitt sätt att se på mat. Den här boken tar steget ännu längre och kommer att bli ett brutalt uppvaknande för många läsare.

Om du vill veta mer om Malin Olofsson och Daniel Öhman: 

Matens pris bloggen på Sveriges Radio

”Move your ass and your mind will follow”

One thought on “Matens pris

Kommentarer inaktiverade.