ICA goes blåvitt

När jag var liten brukade mina föräldrar handla på Domus och Konsum. När de började med sina blåvita produkter och det i samma veva öppnade en alldeles ny, stor, fin ICA Kvantum i staden, övergav mina föräldrar Domus och började i stället att göra sina inköp där. Vi fascinerades av det fantastiska utbud som fanns i butiken och än idag handlar min mamma i samma butik. Själv började jag också att handla på ICA när jag så småningom flyttade hemifrån och så har det fortsatt.

Idag bor min man och jag i ett litet samhälle där det numera bara finns en butik, en väldigt bra ICA butik, som har ett jättefint utbud med tanke på att vi befinner oss på en mindre ort. Vi har hela tiden haft inställningen att om vi vill ha butiker i vårt lilla samhälle så måste vi handla lokalt, även om det ibland kan vara till en högre kostnad

Sedan en tid tillbaka har det börjat hända saker i vår mataffär. Plötsligt börjar det dyka upp ett nytt varumärke bland produkterna, det är ICAs eget märke. I samband med detta försvinner andra varumärken och i vissa fall minskar också produktutbudet.

För mig, som konsument, har ICA alltid stått för valmöjlighet och ett brett sortiment och jag blev ganska besviken när jag upptäckte att fler och fler av mina varumärken försvann och ICAs eget dök upp istället. Jag bestämde mig för att prata med en av killarna i butiken och fråga varför detta händer och berätta att jag som kund inte är riktigt nöjd med utvecklingen. ICA-killen förklarade att kvaliteten på ICAs varumärke är minst lika bra som övriga varumärkens och att de helt enkelt köper in de märken som säljer bäst. På frågan om en ICA-handlare är tvungen att sälja ICAs eget märke, om det var därför mina varumärken försvunnet, berättade han att så inte var fallet, de väljer själva.

Då kan jag ju inte låta bli att fundera över två saker, inköp och kvalitet. Om de köper in de varumärken som säljer bäst, hur kan plötsligt ICAs märke vara det enda som finns kvar av vissa produkter när det inte fanns där förut ? Om det tidigare har funnits varumärke A och B av en viss produkt, sedan försvinner bägge dessa och in kommer bara ICAs eget märke. Hur motiverar man det, då de enligt egen utsago köper in det märke som säljer bäst? När det gäller kvaliteten, för att vara helt rättvis, borde vi nu ha prövat och jämfört samtliga varumärken och produkter, vilket vi ju naturligtvis inte har gjort, men vi har prövat några. Som exempel har vi Kycklinglårfilé och Kycklingfilé, där vi vanligtvis köper Kronfågel om vi handlar färsk. Skillnaden i pris på Kycklinglårfilén är ca 35 kr per kg, där ICAs är billigare och ca 30 kr per kg för Kycklingfilé. Här är det en klar skillnad i kvalitet, ICA har en sämre kvalitet är Kronfågel. Den är inte dålig, men till en något högre kostnad får du en helt klart bättre produkt.

Vi har varit lojala kunder på ICA i många, många år och jag känner en besvikelse över att ICA inte är lojala mot sina kunder längre. Jag vill själv kunna välja kvalitet på den produkt jag köper så nu kommer vi att utforska andra butiker som förhoppningsvis tar bättre hand om sina kunder samt erbjuder valmöjlighet och ett brett sortiment.

”Move your ass and your mind will follow”