Ett äpple om dagen håller doktorn borta

Bild: SVT Vetenskap

Detta var något som jag som barn ofta fick höra och nu kommer mer och mer forskning som visar på att det är sant. Visst är det skönt att få veta att du med enkla medel kan förbättra din hälsa.

För en tid sedan kunde vi läsa på SVT Vetenskap om en studie där forskarna tittade på färgen på grönsaken eller fruktens kött för att se om detta hade någon betydelse för hälsan. Det är redan tidigare fastställt att det är nyttigt för oss att äta frukt och grönt. Färgen vitt visade sig ha en positiv effekt när det gäller att minska risken för stroke. Den grupp som hade en hög konsumtion av vita grönsaker och frukt med vitt kött minskade sin risk att drabbas av stroke med 52 procent jämfört med de andra grupperna som hade en låg konsumtion.

Detta är ju väldigt positiva resultat men forskarna vill ändå var tydliga med att det krävs mer forskning innan detta kan bli riktlinjer inom till exempel vården. De är också noga med att påpeka att det är viktigt att äta alla typer av grönsaker och frukt då färg och innehåll i dessa kan ha annan positiv effekt på hälsan.

Tidigare har jag även läst om en annan studie som också handlade om frukt och förbättrad hälsa. Dessvärre sviker mig mitt minne och jag kommer inte ihåg var det var någonstans jag läste detta. Det var en studie gjord i USA där ett stort antal kvinnor deltog som åt en bit torkat äpple på 75 gram varje dag under ett års tid. Detta visade sig ha en mängd positiva hälsoeffekter i allt från viktminskning till sänkt kolesterol. Forskarna talade till och med om att det kunde vara bättre att äta ett äpple om dagen än att äta statiner för att sänka sitt höga kolesterol. Jag låter detta vara osagt eftersom jag inte kan hitta studien och hänvisa till den.

Under hösten är det säsong för bland annat våra svenska äpplen som smakar underbart till skillnad från de tråkiga varianter som året runt pryder fruktdiskarna i våra butiker. För dig som verkligen vill njuta av dessa svenska läckerheter men inte har egna fruktträd finns det hjälp att finna på Facebook. Där finns numera en fruktförmedling där personer med mer äpplen än de kan ta vara på kan erbjuda hugade plockare att komma till dem. Detta härliga tips hittade jag via Äkta Varas hemsida.

Äpplen, päron, bananer, blomkål och gurka är bara några exempel på vita grönsaker och frukter. Men som forskarna säger, vi behöver varierad kost så kom ihåg att göra en färgglad tallrik när du skall äta så att du får med flera olika typer av nyttigheter.

”Move your ass and your mind will follow”