Chokladlycka

Bild:www.bmj.com

Vad synd att jag aldrig har gillat choklad. Att choklad är bra för oss har vi vetat ett bra tag och nu kommer mer och ny forskning som visar ännu tydligare på chokladens fördelar.

Innan jag går vidare vill jag bara förtydliga att med choklad menar jag den riktiga 70% varan, inte den hemska mjölkchokladen vars innehåll starkt kan ifrågasättas.

Vad är det med choklad som är bra för oss? Egentligen är det inte chokladen i sig utan kakaon som sitter inne med godbitarna. Kakaopulver är ett av de livsmedel som har högst ORAC-värde. ORAC är en enhet för att mäta mängden antioxidanter i livsmedel, desto högre värde desto bättre. Så om kakaopulver innehåller en väldigt hög halt av antioxidanter innebär det att vi borde proppa i oss choklad hela dagarna?Jag återkommer till detta.

Vid universitetet i Cambridge har de genomfört en studie där de gått igenom tidigare forskning på choklad. Det är studier som totalt innefattar mer än 100 000 personer både med och utan hjärtsjukdomar. Forskarna har utvärderat effekten av att äta choklad när det gäller till exempel hjärtinfarkt och stroke och jämfört den grupp som hade högst chokladkonsumtion med den som hade lägst. De kom fram till att de som åt mest choklad hade en betydligt mindre risk att drabbas av hjärtsjukdom än de som åt minst.

Det som är intressant med deras resultat är att de har inte gjort någon åtskillnad på vilken typ av choklad som personerna åt. Det kunde alltså vara både ljus och mörk choklad, desserter, kakor, drycker och chokladbitar i övrigt. Kan vi då glatt stoppa i oss allt som kallas choklad?

Svaret är nej, forskarna skriver att resultatet skall tolkas med försiktighet då de chokladprodukter som vanligtvis finns tillgängliga oftast innehåller mycket kalorier i form av fett och socker samt även mycket tillsatser. Att regelbundet konsumera dessa produkter kan leda till övervikt och flera andra hälsoproblem. Däremot uppmanar de till att initiativ borde tas att reducera nuvarande fett och socker innehåll i de flesta choklad produkter.

Forskarna skriver också att detta har varit en observationsstudie och att mer utförlig experimentell forskning bör genomföras för att verkligen bekräfta potentiella positiva effekter av att äta choklad.

Du kan läsa mer om studien här.

Bild:gladmat.se

Vad det handlar om i nuläget är att välja rätt godis att mumsa på. Det absolut bästa är att välja rent kakaopulver eller kakaonibs. Står valet mellan att äta chips, godis eller kakor är det ingen tvekan om att en riktig 70% chokladkaka, som Eguales extra mörka, är ett bättre alternativ. Det räcker att njuta av en eller två rutor, så har du definitivt gjort ett smartare val.

Du kan också läsa mer om kakaons positiva effekter i Fredrik Paulúns bok 50 genvägar till fettförbränning.

”Move your ass and your mind will follow”