Livsstilskonsulten testar: Korttidsfasta

Bild: off-grid.se

Under hösten har Livsstilskonsulten testat att korttidsfasta. Vad är nu detta?

Ja, att fasta vet nog alla vad det innebär och att korttidsfasta är att fasta under en kort period, 24-36 timmar. Alltså att du frivilligt avhåller dig från mat och delvis dryck under en viss tidsperiod.

Första gången jag hörde talas om korttidsfasta var när jag fick juni numret av Blossom Magazine i år. Där fanns en längre artikel om en man vid namn Håkan Stenlund som sedan två år tillbaka fastat under två dagar varje vecka. Resultatet är en viktminskning på elva kilo och han säger också att han aldrig mått så bra.

Hur kan detta stämma?
Vi har ju fått lära oss att det inte är bra att vara hungrig och att om vi inte äter går vi upp i vikt och så vidare. Detta är bara myter enligt Håkan Stendal. Han hävdar att mättnad är ett nytt fenomen och hänvisar till våra förfäder som inte hade obegränsad tillgång till mat. De hade två alternativ, ett där det fanns mat och ett där det inte fanns mat vilket innebär perioder av fasta.

I tidningen berättar också Blossom Tainton-Lindquist själv om sin testperiod av korttidsfasta. Hon valde att testa under sex veckor och då 24 timmar från middag till middag.

Hon kände sig väldigt frisk och stark och upplevde det som att göra en kallibrering av alla funktioner. Det kunde komma lite hungerkänslor på eftermiddagen men ingen större fara och i de hela var det väldigt lätt att fasta. Även träningen flöt på som vanligt med undantag av ett jobbigt bikramyogapass mot slutet av fasteperioden.

Det här gjorde mig väldigt nyfiken och jag funderade under sommaren på om jag också skulle pröva att korttidsfasta.

Så under början på hösten gjorde jag slag i saken och bestämde mig för att också köra i sex veckor men från frukost till frukost vilket passar mig bättre. Jag beslutade också att bara dricka vanligt vatten men om jag kände mig frusen kunde en kopp te vara okej.

Det första som slog mig var att det gick så lätt, jag hade förberett mig på att jag skulle bli hungrig, känna mig trött och kanske få ont i huvudet, ja, att jag inte skulle må bra helt enkelt. Tvärtom mådde jag så bra att jag förlängde mina sex veckor till tio. Visst kunde jag vid något tillfälle känna lite lätt hunger men det hängde ihop med hur mycket vatten jag druckit.

Precis som Blossom kände även jag som om kroppen fick en nystart vid varje fastetillfälle. Däremot vet jag inte om jag tappat så mycket i vikt, visserligen har midjemåtten minskat 1,5 cm men inga övriga mått. Kanske är tio veckor för kort tid för att få ett resultat när det gäller viktminskning.

I det stora hela är jag positivt överraskad och kommer att köra en period med korttidsfasta till våren. Jag skulle inte rekommendera någon att välja detta som en viktminskningsmetod. Välj att fasta om du känner att det är rätt för dig och för att du mår bra av det och ta eventuell tappad vikt som en bonus.

Blossom Magazine listar följande fördelar med korttidsfasta:

  • Fettförbränningen blir större genom att halterna adrenalin och noradrenalin, kroppens fly- eller fäkta hormoner ökar. Du känner dig alert och mer skärpt.
  • Kroppen slutar att lagra fett eftersom insulinnivåerna sjunker.
  • Din kropp börjar bränna fett eftersom den behöver energi.
  • Du får lättare att bygga muskler eftersom produktionen av kroppseget tillväxthormon ökar.
  • Genom fasta 1-2 dagar per vecka kan du minska ditt kaloriintag 15-30 procent.

Min upplevelse är som sagt var positiv och är du nyfiken finns det egentligen bara ett sätt att få svar, nämligen att pröva själv.

”Move your ass and your mind will follow”